Bönsallad med quinoa och rostade rotfrukter
Publicerat den

Jag tillhör den där sortens människor som, tyvärr, inte tycker att det är alltför roligt med matlagning. På senare år är det många som har påpekat mina (i mina ögon, obefintliga) likheter med "Mat-Tina", men jag måste nog en gång för alla slå hål på den idén, både gällande utseende och matlagning. Dessutom har mamma jobbat med mat väldigt mycket och är riktigt duktig, men den genen verkar jag inte heller har fått. Men skam den som ger sig, jag ska försöka få ordning på det också. Det finns faktiskt sådana där stunder då jag kan njuta av det, men tyvärr är de alldeles för få. När man får stå i lugn och ro och pyssla och lyssna på musik medans, då är det ju trevligt.
 
Trots trötthet och huvudvärk ifrån helvetet så snodde jag ihop en väldigt fin och fräsch sallad som ska få följa med på jobbet som min matlåda imorgon. Till mellanmål tänker jag ta med mig fruktsallad och kvarg, mumma!
 
Bönsallad med quinoa och rostade rotfrukter
4 portioner
 
Ingridienser
1 förpackning bönmix (ca 380 g)
3 morötter
3 palsternackor
6 msk olivolja
1 rödlök
4 portioner quinoa
1 msk citronsaft
salt
peppar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.
 
Häll av och skölj bönorna under rinnande vatten.

Skala morötterna och palsternackorna och skär dem i stavar. Blanda stavarna med 2 msk olivolja, salt & peppar och lägg dem i en ugnssäker form. Sätt in formen mitt i ugnen i ca 20 minuter. 
 
Koka 4 portioner quinoa enligt anvisningen på förpackningen. 
 
Skala och skär rödlök i fina klyftor. 
 
Blanda rotfrukter, quinoa, bönor och lök med 1 msk citronsaft, 4 msk olivolja, salt och peppar.
 
Vill man kan man även smaksätta med färska örtkryddor, så som oregano eller basilika. 
 
Billigt, kalorisnålt och gott - Enjoy!
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?