Eat clean
Publicerat den

Eat clean. Att äta rent. Att avstå ifrån massproducerade färdigrätter utan näringsinnehåll, att välja bort de produkter som innehåller flest E-ämnen. Att äta grönt och färgglatt och näringsrikt och ekologiskt. Det är min tanke och här är en liten lista på saker jag kommer att tänka på just nu. Jag försöker även att utvidga mina matvyer för att få en större variation på kosten. Så som bönsalladen häromdagen. Kanske ett framtida mål blir att prova ett nytt recept varje vecka?
 
Denna karta är gjort i väldigt stora drag. Men ni kanske förstår grejen. Mitt tänk. Kalorisnålt men ändå vettigt och näringsrikt. Mycket frukt och grönt, protein och mindre kolhydrater. Någon dag framöver ska jag guida er igenom mitt kylskåp och visa vilka produkter jag alltid ser till att ha hemma. Så som den älskade kvargen. Går att använda till allt möjligt. 
 
 
FRUKOST
Havregrynsgröt med mini-eller sojamjölk, frukt eller bär samt linfrö.
Olika varianter av smoothies (tex med bär, kvarg, proteinpulver, linfrö, frukt, yoghurt, vatten, frukt osv)
Yoghurt med frukt och müsli
Omelett eller kokt ägg, serverat med grönsaker eller frukt
Fruktsallad och kvarg
Finncrisp med keso, skinka & tomat
 
JA: Te, linfrö, färskpressad apelsinjuice, ägg, avokado, yoghurt, bär, keso, grönsaker, frukt, smoothies, lättare mjölkprdukter
NEJ: Vitt bröd, oboy, godsaker i övrigt, feta mjölkprodukter
 

LUNCH/MIDDAG
Olika varianter av sallader
Omelett med tillbehör (tex ruccola, champinjon, avokado, bönor, linsröra osv)
Lax och sallad
Smoothie med havregryn och proteinpulver för mer mättnad
Havregrynsgröt med mini-eller sojamjölk, frukt eller bär samt linfrö. Ett kokt ägg och en kopp te.
Kyckling, matvete, sallad och en lätt sås
Räksmörgås på grovt bröd (helst hemgjort)
Tacoröra med köttfärs och grönsaker
 
JA: Fisk, kyckling, kött, skaldjur, ägg, smoothies, matvete, quinoa, bönor, linser, ruccola/övrig sallad, grönsaker, frukt, lättare mjölkprodukter
NEJ: Vit pasta, ris, potatis, feta mjölkprodukter, färdigmat, snabbmat, friterat
 

MELLANMÅL/KVÄLLSMÅL
Kvarg med frukt eller bär
Finncrisp med lättare pålägg
En näve osaltade nötter
Morotsstavar, gurkstavar och liknande
En liten portion yoghurt med müsli
En smoothie
Tonfisk
Kokt eller stekt ägg
En kopp te
 
JA: Te, kvarg, frukt (i små mängder), tonfisk, grönsakser. Allt som ger bra med protein, men som inte innehåller alltför mycket kalorier.
NEJ: Godis, chips och andra kaloririka produkter. 
 
 
Målsättningar gällande kosten:
  • Att äta 5-6 mål per dag, som givetvis håller sig innanför ramarna
  • Att varje söndag skriva ner matschema inför kommande vecka och se till att det viktigaste finns hemma
  • Att helt och hållet avstå ifrån sötsaker, och om jag vill unna mig på en helg ska det vara i måttlig mängd!
  • Att dricka minst 1-1.5 liter vatten om dagen 
 
weheartit
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?