You're just one run away from a good mood
Publicerat den

Träning är i särklass den bästa aktivitet jag känner till. Ofta känner jag en otroligt stark pepp innan ett träningspass och kan springa runt hemma och fuldansa mig alldeles svettig, innan jag ens har kommit ner till gymmet eller snörat på mig skorna. Under tiden är det ju oftast ruskigt jobbigt och ibland kanske man hellre skulle vilja ligga hemma i soffan. Men så får man en såndär kick av smärtan i musklerna, mjölksyran i benen eller vad det nu kan tänkas vara, och då förstår man varför man gör det. För att inte tala om känslan efter ett pass. Den slår allt. Helst ska man ta en lång dusch, raka benen och smörja in sig innan man kastar sig ner i en nybäddad säng. Det är en underbar känsla.
 
Åh, jag har så svårt att hålla mig kortfattad. Har väl redan tröttat ut er med mitt tomprat, hihi. Som jag skrev i inlägget innan så är mitt mål just nu att gå ner i vikt, för att sedan anlända till punkt B som är kroppen jag vill ha. En vältränad rackare med lagomt synliga muskler. Så vill jag ha det.
 
Jag har som sagt också fastnat för löpning som troligtvis kommer att dominera mitt träningsprogram, men för att få in styrketräningen igen så ska jag börja lite smått med den. Detta är mitt preliminära träningsprogram framöver:
 
 
 
MÅNDAG
Morgonträning: cardio (fysisk aktivitet som höjer pulsen. i mitt fall löpning eller powerwalks) minst 30 min
Kvällsträning: 30 minuters intervallöpning följt av armar, bröst & axlar
 
TISDAG
Morgonträning: cardio minst 30 min
Kvällsträning: minst 8 km powerwalk/löpning
 
ONSDAG
Morgonträning: cardio minst 30 min
Kvällsträning: 30 minuters intervallöpning följt av mage & rygg
 
TORSDAG
Morgonträning: cardio minst 30 min
Kvällsträning: löpning 1 mil
 
FREDAG
Morgonträning: lugn promenad för att skaka ut benen, 30 min
Kvällsträning: vad jag känner för/vila
 
LÖRDAG
Morgonträning: cardio minst 30 min
Vila
 
SÖNDAG
Morgonträning: cardio minst 30 min
Kvällsträning: lätt jogg 30 min följt av ben, mage & rygg
 
 
 
Med reservation för ändringar, haha. Det som är kvar av den här veckan kommer att bli något ostrukturerad då jag kickar igång detta program på söndag alternativt måndag. Morgonträning ska jag försöka få in varje dag, men åtminstone minst 4 dagar i veckan. Jag väljer på morgonen vad jag känner för, men oftast kommer det att bli en powerwalk då jag hellre löper på kvällarna. Har lagt in vila både fredag och lördag, men väljer att inte ta bort morgonpromenaden då jag vill få in den rutinen igen. Det är nämligen, i mina ögon, det bästa sättet att starta dagen på. 
 
När det gäller cardion har jag satt några olika mål:
  • Att springa milen på under 50 min (sprang i mål på 59 minuter senast)
  • Klara av att springa 2 mil i ett svep (långsiktigt mål)
  • Köra morgoncardio minst 4 dagar i veckan 
 
När jag har nått min målvikt kommer jag att justera schemat så att styrketräningen hamnar i fokus. Men det tar vi om någon månad. Såhär ser det iallafall ut tills dess. Nästa inlägg handlar om kosten, vilket är den största utmaningen för mig. Hörs snart igen!
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?